Które elementy agregatów najczęściej podlegają wymianie?

Awarie prądu mogą istotnie utrudniać funkcjonowanie. Często dopiero po odłączeniu od sieci zdajemy sobie sprawę, z ilu sprzętów i systemów elektronicznych korzystamy na co dzień. Przerwy w dostawie prądu mogą mieć jednak znacznie poważniejsze skutki niż tymczasowy dyskomfort. Mogą prowadzić do przestojów produkcyjnych, paraliżu miast czy dezorganizacji pracy w placówkach medycznych. Aby tego uniknąć, wykorzystuje się agregaty prądotwórcze. Warto jednak pamiętać, że generatory, tak jak każdy sprzęt, mogą ulegać awariom. Poniżej podpowiadamy, jakie części agregatów najczęściej się psują.

Co najczęściej psuje się w agregatach prądotwórczych?

Niewłaściwe użytkowanie i brak regularnych przeglądów to najczęstsze przyczyny usterek generatorów. Konieczność naprawy agregatów prądotwórczych lub wymiany ich niektórych części mechanicznych może też wynikać z intensywnej eksploatacji urządzeń bądź po prostu upływu czasu. Najczęściej w agregatach wymienia się filtry. Ich zanieczyszczenia mogą prowadzić do znacznie kosztowniejszych awarii. Zabrudzenia filtrów powietrza lub paliwa prowadzą do zaburzeń pracy silnika oraz przyspieszają zużycie cylindrów, tłoków i pierścieni. Do wymiany jednostki napędowej dochodzi rzadko, ale może być nieunikniona w przypadku, gdy zbagatelizuje się konieczność wyczyszczenia lub wymiany filtrów.

agregat

 

Oprócz filtrów regularnie należy też wymieniać olej. Jego zbyt niski poziom przyczynia się do zatarcia, a nawet przegrzania silnika. Poza tym w agregatach prądotwórczych często do wymiany kwalifikują się też świece zapłonowe. Inną przyczyną usterki, a w konsekwencji również wymiany części, może być uszkodzenie kondensatora. Zużycie tego elementu jest efektem braku podłączenia uruchomionego generatora do odbiorników. W agregatach prądotwórczych często wymiany wymaga też linka startowa. Linki ulegają uszkodzeniom podczas ręcznego uruchamiania generatorów. Za awarię agregatów mogą odpowiadać też uszkodzone styki i przewody elektryczne. Jeśli skorodują, a rdzy nie da się wyczyścić, często jednym rozwiązaniem jest ich wymiana na nowe.